Kolory zwiększające sprzedaż w sklepie

Kolory w sklepie, ekspozycja w sklepie, merchandising w sklepie, techniki sprzedaży w sklepie, zwiększenie sprzedaży w sklepie, jak zwiększyć sprzedaż w sklepie, wzrost sprzedaży w sklepie

Zarówno praktyka jak i wiele badań pokazują, że poprzez właściwe zastosowanie kolorów jako techniki sprzedaży, można w zasadniczy sposób zmienić atmosferę sklepu. Dotyczy to zarówno kolorów ścian, mebli sklepowych i etykiet czy nawigacji w sklepach. Kolor przyciąga uwagę i wpływa na nastrój klientów, a tym samym zwiększa skłonność do zakupów. Podstawową zasadą jest, aby kolor wykorzystany w punkcie handlowym pozostawał w związku z oferowanymi towarami. Produkty spożywcze są często kupowane bez dłuższej chwili zastanowienia, bardzo często prawie impulsywnie i dlatego atmosfera dopasowania koloru do specyfiki produktów ułatwia podjęcie decyzji zakupowych.

Jako przykład, w sprzedaży mięsa i wędlin wskazana jest dominacja koloru białego, który podkreśla higieniczność miejsca sprzedaży i ułatwia ekspozycję artykułów mięsnych. Z kolei ekspozycja pieczywa i ciast wymaga wsparcia ciepłymi, energetycznymi barwami – żółtymi odcieniami, jasnymi pomarańczami i brązami. Idąc dalej, produkty dla niemowląt wymagają ekspozycji wspartej kolorami jasnoróżowymi. Gra kolorami jest potężnym narzędziem w merchandisingu. W ramach samego sklepu pozwala na tworzenie linii produktowych np. oddzielenie piw nisko od wysoko procentowych, ubrań chłopięcych od męskich. Poza tym w większych sklepach, gdzie wymagana jest nawigacja, ułatwiająca orientację w układzie asortymentu, właściwy dobór kolorów liter i tła pozwala na przyciągniecie uwagi i skuteczne informowanie klienta. Ważne jest, aby zachowywać kontrastowe kolory: biel i czerwień, żółty i czarny, biały i czarny, biały i granatowy. Więc z jednej strony istotne jest, aby zachować czytelność nawigacji, a z drugiej, tak by dostosować kolory do tożsamości sklepu. Niewłaściwy dobór kolorów i zbyt duża ich różnorodność, będzie męczące dla klientów. Lepiej jest zachować wytonowanie kolorystyczne. Właściwy dobór kolorów można zrobić samodzielnie lub współpracując ze specjalistyczną firmą doradczą.

Reasumując, o ile interpretacja znaczenia barw w sprzedaży detalicznej jest stosunkowo prosta, o tyle umiejętne zastosowanie kolorów w całym sklepie wymaga połączenia tej wiedzy z dużym wyczuciem estetyki. Można powiedzieć, że jest prawdziwą sztuką, która jednak przynosi bardzo wymierne korzyści.