Merchandising kosmetyków w sklepie spożywczym

Merchandising kosmetyków w sklepie, techniki sprzedaży w sklepie, zwiększenie sprzedaży w sklepie, jak zwiększyć sprzedaż w sklepie, wzrost sprzedaży w sklepie

Bardzo często kierownicy sklepów zastanawiają się czy sklep spożywczy może się obejść bez produktów kosmetyczno-chemicznych lub przemysłowych? Odpowiedź na to pytanie wcale nie jest taka prosta. Wszystko bowiem zależy od:

• specyfiki dominującego asortymentu (np. czy jest to sklep ogólno-spożywczy czy raczej sklep z pieczywem i nabiałem),
• wielkości powierzchni ekspozycyjnej w sklepie i stosowanych w sklepie technik sprzedaży,
• otoczenia handlowego (obecności specjalistycznych sklepów chemiczno-kosmetycznych),
• lokalnych przyzwyczajeń zakupowych klientów.

Te wszystkie czynniki decydują o wprowadzeniu i ewentualnym doborze asortymentu chemiczno-kosmetycznego w sklepie spożywczym. Wprowadzony towar musi rotować w sklepie i wspomagać zakup pozostałych towarów. Jednak szukając zasady wyjściowej można powiedzieć, że sklepach ogólno-spożywczych należy zapewnić klientom możliwość zakupu podstawowych artykułów chemiczno-kosmetycznych.

Kolejnym pytaniem jest - w którym miejscu samoobsługowego sklepu spożywczego najlepiej eksponować kosmetyki, chemię, drobne artykuły przemysłowe? Okazuje się, że w sklepach samoobsługowych dobrym rozwiązaniem jest umieszczenie regałów z artykułami chemiczno-kosmetycznymi pośrodku sklepu. Klienci zmierzając po produkty pierwszej potrzeby będą mieli możliwość przypomnienia sobie o zakupie środków chemiczno-kosmetycznych. Ważne jest jednak właściwe sąsiedztwo. Zasadą jest, aby sąsiednie asortymenty były względnie dopasowane do siebie. W przypadku artykułów chemiczno-kosmetycznych powinny to być produkty pakowane i suche.

Jeżeli produkty chemiczno-kosmetyczne są jedynie uzupełnieniem asortymentu i tym samym nie zapewniają dużych obrotów, powinny zajmować mniej atrakcyjne miejsce w sklepie. Są to miejsca zlokalizowane przy wyjściu, w rogach sklepu, poza atrakcyjnymi strefami zakupowymi (poza strefą kasy, strefami intensywnej penetracji wzrokiem). Oczywiście tu również należy zachować zasadę właściwego sąsiedztwa produktów.

Jest kilka ważnych zasad ekspozycji takich produktów.

Zasada 1) Ponieważ zakupy artykułów chemiczno-kosmetycznych stanowią jedynie uzupełnienie koszyka zakupów, nie należy nadmiernie rozbudowywać tego asortymentu.
Zasada 2) W sklepach samoobsługowych – duże i ciężkie produkty umieszczane są na dole regałów, lekkie – na górze.
Zasada 3) Stosowanie zasady logicznego grupowania asortymentu – towary o podobnym przeznaczeniu znajdują się obok siebie (np. produkty kosmetyczne w grupie produktów kosmetycznych a detergenty w grupie środków do mycia naczyń).
Zasada 4) Należy zapewnić odpowiednio dużą powierzchnię ekspozycji (tzw. „plamę”) danego towaru, tak by klienci mogli dostrzec wystawiane towary. Eksponowanie zbyt małej liczby opakowań (np. jedno lub dwa opakowania niewielkiego produktu) jest nieskuteczne.