Merchandising w małym sklepie

Merchandising w małym sklepie, techniki sprzedaży w sklepie, zwiększenie sprzedaży w sklepie, jak zwiększyć sprzedaż w sklepie, wzrost sprzedaży w sklepie

Rozwiązania merchandisingowe są bardzo ważne zarówno dla dużych jak i dla małych sklepów. O ile w dużym sklepie wsparcie może udzielić profesjonalna firma doradcza, o tyle małe i średnie sklepy zazwyczaj samodzielnie dochodzą do optymalnych rozwiązań. Dla ułatwienia tych działań przedstawiamy kilka zasad merchandisingu, które są szczególnie ważne dla małych i średnich sklepów.

W małych i średnich sklepach należy ograniczać aktywność merchandisingową producentów, którzy zabiegają o maksymalizowanie sprzedaży swoich produktów. W małych sklepach, gdzie powierzchnia handlowa jest ograniczona, należy stosować reguły merchandisingowe dla wielu grup towarowych, a nie jedynie dla wybranych towarów. Korzyści z merchandisingu producenta, który odciąga uwagę klienta od innych towarów, nie pokrywają strat związanych z mniejszymi zakupami innych towarów.

W małych sklepach większość towarów jest eksponowanych na regałach za ladą sklepową. Nie wolno więc zasłaniać ekspozycji przez różnego rodzaju stojaki, wieszaki, gabloty stojące na ladzie. Kierownicy małych sklepów starają się maksymalizować powierzchnię ekspozycyjną i często ustawiają na ladach dodatkowe gabloty ekspozycyjne. W efekcie nowe gabloty zasłaniają dużo więcej powierzchni niż same posiadają (nawet do 3-5 razy więcej). Należy więc stosować sprawdzone techniki sprzedaży i unikać nadmiernego ustawiania na ladach wieszaków - ekspozytorów, które zasłaniają klientom główną ekspozycję towarów.

Gdy powierzchnia ekspozycyjna jest mała, należy szczególną uwagę położyć na właściwe eksponowanie towarów. Zachowując zasadę logicznego grupowania towarów, należy sąsiadujące towary układać tak by były zróżnicowane kolorystycznie, kształtem, wielkością. Nie wolno dopuszczać by różne towary „zlewały” się w jedną bryłę. W takiej sytuacji klienci szybko skanujący wzrokiem półki sklepowe, nie potrafią dostrzec właściwego towaru.

Ważne jest też by wprowadzać produkty „magnesy” – towary niespotykane w innych sklepach, a wyjątkowo atrakcyjne dla klientów sklepu. Mogą to być towary, których sprzedaż wymaga szczególnej organizacji sprzedaży i z tego powodu są kłopotliwe dla konkurencyjnych sklepów. Takie towary pozwolą przyciągnąć klientów, którzy przy okazji dokonają zakupu innych towarów.